شایسته

  • ۰
  • ۰

حفظ سلامت کلیه ها

گاهی امکان دارد بدون این‌که متوجه باشیم این عضوها دچار اشکالاتی بشوند. علائمی مانند خستگی، نیاز زیاد به دستشویی رفتن و بی ‌اشتهایی از علائم وجود اشکال در کلیه است. با این حال 5 گام ساده در شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند که از سلامت کلیه هایتان محافظت کنید.

نوشیدن آب به میزان کافی: نوشیدن به اندازه آب کمک می کند کلیه ها به درستی عمل کنند. به یاد داشته باشید که رنگ ادرار تیره نشانه کم آبی بدن است. ورزشکاران بخصوص نیاز به نوشیدن آب بیش از حد معمول برای جبران مایعات از دست رفته از طریق تعریق دارند.

رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی متعادل به شما اطمینان می دهد که مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدنتان تامین شده است. مقدار زیادی میوه و سبزیجات به همراه غلات کامل و نان و برنج سبوس دار، و اجتناب از مواد غذایی شور و یا چرب برای سلامت کلیه ها ضروری است. مصرف موادغذایی پر پروتئین، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب باعث ابتلا به بیماری های کلیوی می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و روزانه کمتر از ۳ تا ۵/۳ گرم نمک مصرف کنید، پنیرهایی که نمک کمتری دارند، بخورید. اگرچه نباید مصرف لبنیات از برنامه غذایی حذف یا محدود شود اما بهتر است نوع کم چرب آن را انتخاب و مصرف کرد.

کنترل منظم فشار خون: فشار خون بالا شاید هیچ نشانه ای نداشته باشد اما می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و سکته مغزی را افزایش دهد. از این رو فشار خون خود را باید منظم چک کنید. اگر فشار خونتان بالا است، پزشکتان تجویزهایی را برای تغییرات در شیوه زندگی و یا درمان های دارویی ارائه خواهد داد.

اجتناب از سیگار و الکل: این دو عامل خود منجر به افزایش فشار خون و در نتیجه ابتلا به بیماری های کلیوی هستند.

از بین بردن وزن اضافه: نگه داشتن وزن سالم تنها با اجتناب از پرخوری میسر نمی شود. سعی کنید حتما فعال باشید و ورزش کنید. شاخص توده بدنی خود را اندازه گیری کنید تا مشخص شود در محدوده وزن سالم هستید یا نه. حداقل در هفته 150 دقیقه ورزش کنید آن هم با شدت متوسط مانند پیاده روی، شنا، دو چرخه سواری. حتی در صورت ابتلا به بیماری کلیوی از ورزش نترسید. ورزش نه تنها منجر به افزایش انرژی در شما می شود، بلکه به خواب بهتر، تقویت استخوان ها، دفع افسردگی کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

دریافت برنامه ورزشی از سوی پزشک حتی در بیماران دیالیزی نیز مفید است.

در نهایت این که نسبت به علایم هشداردهنده از جمله تورم بدن، کاهش حجم ادرار و استفراغ غیرعادی توجه داشته باشید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به لحاظ بیماری ‌های کلیوی بررسی شوید.

  • ۹۴/۱۰/۰۲
  • شایسته راد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی